Puuta ja muuta 10 09 - 10 10 2004

Olet tässä: Etusivu / Rovaniemen taidemuseo

PUUTA JA MUUTA

Teoksia Jenny ja Antti Wihurin rahaston kokoelmasta
Rovaniemen taidemuseo
10.9. – 10.10. 2004

Vaikka taideteoksen materiaali, ei välttämättä olekaan teoksessa määräävä tekijä, vaikuttaa se kuitenkin teoksen lopputulokseen. Nykyisin taiteilijalla on lähes täysi vapaus valita materiaali, johon toteuttaa teoksensa, ilman ankaria sääntöjä. Ajatus taideteoksen olemuksesta on myös muuttunut niin, ettei siltä enää vaadita satojen vuosien säilyvyyttä, mikä on vapauttanut taiteilijat hauraidenkin materiaalien käytölle.

Puuta ja muuta -näyttelyyn on koottu eri materiaaleista valmistettuja taideteoksia. Lähtökohtana on puu eri muodoissaan, mutta myös kivi, paperi, tekstiili, lasi sekä lukuisia muita materiaaleja on edustettuna.

Suomessa puun käyttö kuvataiteessa ei perinteisesti ole ollut kovin yleistä. Se on toiminut lähinnä luonnosten materiaalina. Puu katsottiin olevan rakennusten, huonekalujen ja koriste-esineiden materiaali ja yleistä lähinnä kansantaiteessa. (Ben Renvall, Taakankantaja, 1940, Albin Kaasinen, Pyhä Pietari, 1961) Ns. materiaaliromantiikka yleistyi Suomessa 1950-luvulla jolloin puun ja luonnonkiven käyttö yhdistettiin käsillä tekemisen uuteen arvostukseen. Toisaalta nämä materiaalit soveltuivat hyvin siirtymävaiheeseen kohti modernia ja abstraktia kuvanveistoa. (Kain Tapper). Moni tämän päivän taiteilija on löytänyt puun osana luonnon materiaaleja (Kaija Kiuru), ilmaisuvoimaisena veistosmateriaalina (Pasi Karjula) tai puusepäntyön tarkkoina kokonaisuuksina (Tom Engblom).

   

Erilaisten materiaalien yhdistäminen yleistyi Euroopassa kubismin tuoman kollaasitekniikan myötä. Ranskan verbistä coller johdettu sana viittaa liimaamiseen, jossa erilaisia materiaaleja voitiin liimata kaksi- tai kolmiulotteisiksi kuviksi. Suomeen menetelmä kotiutui hieman myöhemmin informalismin myötä. (Aarno Salosmaa, Sommitelma I-IV, 1979). (Juhani Tuominen, Tekstum, 1995, Hannu Väisänen, Värillinen tila, 1996). Monissa veistoksissa yhdistyy puu ja kivi (Veikko Hirvimäki) tai teos on koottu erilaisista käsitellyistä puupalasista tai rakennusmateriaaleista (Kari Caven, Jyrki Siukonen). Teoksiin on voitu yhdistää lasia tai mosaiikkimaista keramiikkaa (Aarne Jämsä).

Teokset voivat rakentua erilaisista valmiista esineistä. 1900 –luvun alkupuolella dadaistit käyttivät sattumanvaraisesti löytämiään esineitä taiteessaan. Taidetta voitiin tehdä mistä vaan, vaikka roskista. Suomeen materiaali- ja esinekoosteet rantautuivat vasta myöhemmin. Puhtaasti esinetaiteilijoita edustaa meillä Juhani Harri. Oululaisen Reijo Hukkasen materiaalivalikoima on myös erittäin laaja. Jussi Heikkilän näyttelyssä nähtävät käsitetaiteelliset teokset koostuvat kirjoista.

Puuta ja muuta –näyttely ei ole kattava esitys eri materiaalien käytöstä taiteessa. Metallit, muovit ja muut teolliset materiaalit ovat taiteessa suosittuja. Myöskään liikkuvat koneet, sekä filmit on jätetty pois. Kuitenkin näyttely pyrkii kertomaan nykytaiteen moni-ilmeisyydestä ja erilaisista mahdollisuuksista toteuttaa visuaalista sanomaa.

Hilkka Liikkanen

   

Liitetiedostot ja formaatit